Translate

Ahad, 2 Jun 2013

KENANGAN ZAMAN PERSEKOLAHKU….

Mengimbas kembali zaman persekolahan adalah suatu detik masa yang sungguh menyeronokkan. Tidak dapat digambarkan bagaimana perasaan ketika zaman tersebut. Pada ketika itu, kita tidak perlu memikirkan hal perbelanjaan, keperluan dan sebagainya (seperti tanggungjawab sekarang) namun fokus dan tumpuan kita hanya kepada pelajaran. Saya bersekolah rendah di Sekolah Rendah Kebangsaan Sungai Imam Tawau dari darjah satu sehingga darjah enam. Sepanjang tempoh persekolahan di sekolah rendah selama enam tahun, banyak kenangan manis yang tidak dapat dilupakan. Ceritanya begini, saya merupakan seorang pelajar yang aktif acara kokurikulum peringkat sekolah dan daerah. Pelbagai pertandingan telah saya sertai, antaranya pertandingan pidato, menyanyi, bercerita, syarahan dan bersukan. Bagi saya aktiviti ini sememangnya banyak memberikan peluang kepada saya untuk menunjuk sedikit bakat yang ada pada diri saya. Selain daripada bakat, ianya juga mendidik seseorang pelajar untuk menjadi seorang yang berani menyahut cabaran dan yang paling penting adalah memupuk sikap yakin diri. Dalam banyak pertandingan yang saya sertai, kenangan paling indah adalah sewaktu mengikuti pertandingan deklamasi puisi peringkat sekolah. Pertandingan ini diadakan sempena sambutan hari kemerdekaan dan peserta wajib untuk mendeklamasikan puisi berkaitan tokoh ataupun sejarah kemerdekaan negara. Saya tahu, untuk menjadi seorang juara dan pemenang, pelbagai aspek perlu diambil kira. Contohnya dari segi persembahan, kelancaran, penghayatan dan juga kreativiti. Maka atas dasar itu, saya telah membuat latihan secara intensif bagi melayakkan saya bergelar sebagai juara. Latihan secara teratur selama 2 minggu bagi menyediakan diri selengkapnya dengan suasana pertandingan. Ketika di hari pertandingan, saya membawakan puisi yang bertajuk “Matinya Seorang Pahlawan” dengan diiringi alunan muzik yang cukup mempersonakan. Keadaan dewan agak sunyi seketika, juruteknikal memainkan muzik iringan saya bertajuk “only you” instrumental – saya membacakan bait-bait rangkap puisi dengan penuh perasaan.

gambar hiasan
Dalam bait-bait rangkap puisi cukup menyentuh hati nurani saya sehinggakan tanpa disedari saya mengalirkan air mata dek kerana terlalu menjiwai serta dibuai dengan alunan muzik yang meruntun kalbu. Dalam keadaan yang sedih, saya masih sempat untuk melihat riaksi juri dan penonton. Apa yang cukup mengharukan adalah juri dan penonton turut sama merasai jiwa dan penghayatan puisi yang saya sampaikan. Kelihatan juri perempuan dan penonoton yang berada di barisan hadapan cukup terkesan dengan penyampaian saya. Pada saat dan ketika itu, bukan lagi gelaran juara yang saya harapkan, tetapi apa yang lebih utama adalah menyampaikan mesej yang terdapat dalam bait-bait puisi “Matinya Seorang Pejuang”. Puisi tersebut mengisahkan tentang semangat seorang wira demi memperjuang maruah dan kedaulatan tanah air yang tercinta sehingga ke titisan darah yang terakhir. Dalam memperjuangkan maruah  Negara, beliau telah diseksa dan diperlakukan seperti binatang orang tentera komunis namun beliau tidak pernah berputus asa dan sebelum menghembuskan nafas yang terakhir, mata kepala beliau menjadi saksi akan seksaan dan hukuman yang dikenakan terhadap ibunda dan isteri yang tercinta sehinggakan mereka terkorban sama. Alangkah kejamnya tentera komunis dalam usaha mereka untuk menjajah Tanah Melayu. Pada hari ini, kita telah mengecapi nikmat keamanan hasil daripada pejuang-pejuang bangsa terdahulu dan kita sebagai rakyat yang mewarisi kesejahteraan ini kita seharusnya menghargai semangat dan perjuangan pahlawan terdahulu yang sanggup bergadai nyawa semata-mata untuk mempertahankan maruah tanah air yang kita cintai. Semua itu tidak menjadi ukuran kerana bagi mereka kesusahan mereka lalui dahulu kala adalah demi kesejahteraan waris anak bangsa hari ini. 

gambar hiasan
 Selesai sahaja saya mendeklamsikan puisi tersebut, semua penonton yang berada di dalam dewan termasuk juri telah memberikan tepukan yang gemuruh dan sekaligus berdiri sebagai tanda penghargaan. Di akhir majlis, saya telah diumumkan sebagai juara bagi pertandingan deklamasi puisi sempena bulan kemerdekaan sekolah. Alhamdulillah kerana berkat usaha saya selama ini akhirnya membuahkan hasil.

Memang benar kata orang bahawa masa itu akan membawa perubahan pada diri kita, namun percayalah memori indah itu tidak akan pernah padam dalam ingatan aku melainkan Allah SWT menarik semula ingatan aku.. 

Tiada ulasan: